Połączenie geometrii, sztywności i responsywności dotychczasowego modelu Ostro VAM z poprawionymi osiągami aerodynamicznymi przy jednoczesnym obniżeniu wagi w stosunku do swojego pierwotypu.
14 lutego Factor – producent rowerów premium z Tajwanu podał publicznie informację o wypuszczeniu na rynek kolejnej generacji swojego flagowego modelu roweru szosowego – Ostro VAM. Nowa konstrukcja łączy w sobie zalety dwóch typów rowerów szosowych: aero i all-round.
Inżynierom Factora udało się uzyskać idealny balans pomiędzy wagą, sztywnością i aerodynamiką bez kompromisów i strat w którymkolwiek z tych obszarów. W rezultacie dostajemy w ręce nowoczesny, ultralekki, aerodynamiczny rower, który spełni wygórowane oczekiwania w zakresie precyzyjnego i pewnego prowadzenia, bezstratnego przekazywania mocy kolarza, zapewniania komfortu na nierównych drogach oraz niskiej wagi, której znaczenie na podjazdach jest nieocenione.
Konstrukcja nowego Ostro VAM zdążyła się już sprawdzić w zawodowym peletonie pod nogami Steviego Wiliamsa z Israel – Premier Tech w trakcie Santos Tour Down Under 2024.
Aerodynamika
Factor już nie pierwszy raz podszedł holistycznie do zagadnień aerodynamiki w swoich nowych konstrukcjach. Zaczynając od krytycznie istotnych, z punktu widzenia oporu aerodynamicznego, kształtu główki ramy i przedniego widelca, poprzez górną rurę oraz sztycę wraz z rurą podsiodłową, sztab inżynierów Factor dokonywał obliczeń z wykorzystaniem CFD (Obliczeniowa Dynamika Płynów). Każda wersja koncepcyjna ramy nowego Ostro VAM była weryfikowana niezależnie, jako kompletny rower, a także z dynamicznym wpływem kolarza na zachowanie się całego układu. Dzięki posiadaniu własnej fabryki Factor może pozwolić sobie na bardzo dużą ilość iteracji takiego procesu.
Równolegle z kształtem ramy projektowane były nowe dedykowane koła Black Inc 48//58. Nowy profil obręczy został zoptymalizowany pod oponę o szerokości 28 mm, przy wewnętrznej szerokości obręczy 23 mm. Ich kształt zapewnia bardzo dobre wyniki aerodynamiczne nie tylko przy czołowym, ale również przy bocznym wietrze, co w wyścigach często odgrywa kluczową rolę. Karbonowe szprychy z nyplami i nowa konstrukcja piasty podnoszą sztywność kół, a jednocześnie umożliwiają zachowanie niskiej wagi.
Przy projektowaniu nowego Ostro VAM bardzo dużo uwagi poświęcono również koszykom na bidony. Każdy frameset jest seryjnie wyposażony w ich nową wersję od Black Inc. Osobno został zaprojektowany przedni i tylny koszyk. Nowy kształt koszyków kieruje ruch powietrza w najbardziej efektywny sposób wokół elementów ramy i dalej w stronę tylnego koła i to bez względu na to, czy w koszykach znajdują się bidony, czy nie.
Wszystkie te zabiegi zaowocowały mierzalnym spadkiem oporu dynamicznego. Oszczędność wynosi 7 W przy 48 km/h w porównaniu do poprzedniej wersji Ostro VAM.
Waga
Inżynierowie Factora uwzględniając zmienione przepisy UCI dotyczące szerokości przekrojów i z wykorzystaniem takich narzędzi jak FEA i CFD przygotowali nową odsłonę Ostro VAM.
Rama nowego modelu waży 820 g (dla rozmiaru 54 w kolorze Chrome/Black), co jest wynikiem lepszym o 45 g w porównaniu do poprzedniej wersji. Masa 1270 g dedykowanych, nowych kół Black Inc 48//58 umożliwia bez większego problemu zbudowanie kompletnego roweru poniżej 6,8 kg (limit UCI) nawet przy seryjnych komponentach. Podsumowując: nowy Ostro VAM, na nowych kołach jest lżejszy o 267 g od swojego pierwowzoru (dla rozmiaru 54 w kolorze Chrome/Black).
Rob Gitelis, założyciel i współwłaściciel Factor i Black Inc: “Wraz z premierą nowego OSTRO VAM, przesuwamy granice w projektowaniu i produkcji karbonowych rowerów, by poprawić coś co aktualnie jest uznawane za doskonałe. Wygrana w klasyfikacji generalnej Santos Tour Down Under na początku tego roku była wymarzonym debiutem nowego OSTRO VAM, i już nie możemy się doczekać, żeby zobaczyć kolarzy z zawodowego, a także z amatorskiego peletonu, gdy sięgną swoich wyżyn, dzięki temu rowerowi.”
TABELA ROZMIARÓW
SIZE | 45 | 49 | 52 | 54 | 56 | 58 | 61 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A STACK | 502 | 503 | 523 | 542 | 565 | 587 | 611 | ||
B REACH | 360 | 370 | 376 | 384 | 392 | 401 | 409 | ||
C HEAD TUBE ANGLE | 71.1° | 71.1° | 72.5° | 72.5° | 73.3° | 73.3° | 73.3° | ||
D BB DROP | 72 | 72 | 72 | 70 | 70 | 70 | 70 | ||
E TRAIL | 58 | 58 | 58 | 58 | 58.6 | 58.6 | 58.6 | ||
F FORK RAKE/OFFSET | 57 | 53 | 48 | 48 | 43 | 43 | 43 | ||
G CHAINSTAY LENGTH | 405 | 405 | 405 | 405 | 405 | 408 | 410 | ||
H WHEELBASE | 970 | 969 | 971 | 985 | 987 | 1006 | 1022 | ||
I BIKE STANDOVER HEIGHT | 726 | 737 | 762 | 781 | 804 | 817 | 840 | ||
J SEAT TUBE LENGTH | 405 | 425 | 465 | 495 | 525 | 545 | 570 | ||
K SEAT TUBE ANGLE | 75.5° | 74.5° | 74° | 74° | 73.5° | 73.5° | 73.5° |
ZESTAW PREMIUM
W skład zestawu premium wchodzi zintegrowana kierownica Black Inc, sztyca Black Inc, suport i stery Ceramic Speed, owijka oraz dedykowane mocowanie komputera.
Możliwy jest wybór rozmiarów wszystkich komponentów tj.: rozmiary zębatek i kasety, długość korby, szerokość kierownicy, długość mostka, sztyca.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.